شناسه خبر : 89166
دوشنبه 23 اسفند 1400 , 09:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رونمایی از تقریظ حوض خون/عکس و فیلم

در مراسم دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «حوض خون» منتشر شد...

فاش نیوز- در مراسم دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با حضور گسترده مردم، تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «حوض خون» منتشر شد.

 این تقریظ مشتمل بر این متن بود:

 اولین احساس، پس از خواندن بخش‌هائی از این کتاب، احساس شرم از بی‌عملی در مقایسه با مجاهدت این مجاهدانِ خاموش و بی‌ریا و گمنام بود. آنچه در این کتاب آمده بخش ناشناخته و ناگفته‌ئی از ماجرای عظیم دفاع مقدس است. باید از بانوی پرکار و صبور و خوش‌سلیقه‌ئی که این کار پرزحمت را به‌عهده گرفته و بخوبی از عهده برآمده است و نیز از مؤسسه‌ی جبهه‌ی فرهنگی عمیقاً تشکر شود.

 

در متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب حوض خون آمده است: اولین احساس، پس از خواندن بخش‌هائی از این کتاب، احساس شرم از بی‌عملی در مقایسه با مجاهدت این مجاهدانِ خاموش و بی‌ریا و گمنام بود. آنچه در این کتاب آمده بخش ناشناخته و ناگفته‌ئی از ماجرای عظیم دفاع مقدس است. باید از بانوی پرکار و صبور و خوش‌سلیقه‌ئی که این کار پرزحمت را به‌عهده گرفته و بخوبی از عهده برآمده است و نیز از مؤسسه‌ی جبهه‌ی فرهنگی عمیقاً تشکر شود.

دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «حوض خون» از سوی مؤسسه پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد. چند هزار نفر از خوزستانی‌ها و جمعی از مسئولان کشوری و استانی، خانواده معظم شاهد، ایثارگران در این مراسم حضور داشتند.

این مراسم که از ساعت ۱۶ در محل بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک برگزار شد همزمان از شبکه یک تلویزیون و پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR پخش شد.

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «حوض خون» منتشر شد

کتاب «حوض خون» روایتی از مجاهدت بانوان اندیمشکی از رخت‌شویی در دوران دفاع‌مقدس است که در ۵۰۴ صفحه، به قلم سرکار خانم فاطمه‌سادات میرعالی نوشته و توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چاپ شده است.

سردار شیرازی: واقعیت‌های جنگ را اگر ننویسیم دیگران وارونه خواهند نوشت

سردار محمد شیرازی عصر یکشنبه در آئین دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب حوض خون اظهار کرد: خداوند را شاکریم به برکت مجاهدت مجاهدین، نعمت و برکات بزرگی سراسر کشور فرا گرفته شده است.

وی افزود: جنگ را با آن زحمت انجام دادیم و بهره معنوی جنگ را باید مردم ببرند به خصوص زمانی که ما سرشکستگی قراردادهای ننگینی را حس می‌کنیم باید از ذره ذره این پیروزی بزرگ در دفاع مقدس برای قرن‌ها لذت ببریم.

رئیس دفتر نظامی دفتر فرماندهی کل قوا گفت: این گنجینه عظیم را باید بشکافیم تا ببینیم ایثار رزمندگان و پشتیبانی‌های عاشقانه چگونه شکل گرفت. در اقدامات برای نیازمندی‌های جبهه و پشتیبانی‌های سیاسی در همه این‌ها، نقش مردم را به درستی باید دید و متوجه شد یک عظمت بزرگ در دوران دفاع مقدس به دست آمد.

وی افزود: شکافتن این عظمت شدنی نخواهد بود مگر عزیزانی از نسل‌های بعدی که آمدند در کتاب‌ها و صحنه‌های هنری این عظمت‌ها را نشان دهند و این کتاب حوض خون یک صحنه بود که در آن مردها نقش داشته‌اند و هم زن‌ها نقش بسزایی را ایفا کردند.

سردار شیرازی در ادامه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب یک نکته دارند و می‌فرمایند اجر خانم‌ها در طول دفاع مقدس اگر بیشتر از آقایان نباشد کمتر هم نیست، گفت: دفاع مقدس گوشه‌ای از هویت مردمان ایران بوده و یکی از اقدامات عقلایی ملت ایران است.

وی با اشاره به اینکه ما اگر واقعیت‌ها را ننویسیم دیگران خواهند نوشت، تصریح کرد: عدم انتقال عظمت ملت بزرگوارمان باعث خواهد شد تا دیگران حقایق را واژگون برایمان نویسند.

وی گفت: دفاع مقدس و نحوه حضور مردمی در دوران دفاع مقدس، نقش مردم در حفظ انقلاب را پیش‌از پیش نمایان کرد.

سردار شیرازی گفت: اوایل پیروزی انقلاب تجربه چندانی وجود نداشت اما عالی‌ترین معنویات و عروج معنویات در این دوره نمایان شد و سرمایه‌های عظیمی برای کشور به واسطه دفاع مقدس به وجود آورد.

رئیس دفتر نظامی فرماندهی کل قوا گفت: کشور به واسطه دوران دفاع مقدس روحیه خودباوری خود را بازیافت و دشمنان دریافتند که هزینه حمله به کشور گزاف است و روندی که در قبل از انقلاب سعی می‌شد بگویند که شما نمی‌توانید و ما باید به شما بگوییم که چه کنید و شما فنی نیستید تغییر و امروز ما به خودباوری رسیده‌ایم.

وی افزود: در دوران سربازی پیش از انقلاب دیدیم و دریافتیم که آمریکایی‌ها به دروغ خود را نوکر ملت ایران می‌خواندند و مانع از حضور جوانان ما در صحنه‌های مختلف می‌شدند که به واسطه انقلاب، نفاق دشمنان روشن شد و به واسطه دوران دفاع مقدس مشخص شد که کارهای به ظاهر نشدنی شدنی است.

سردار شیرازی افزود: دوران دفاع مقدس، سرمایه‌های انسانی را در کشور ارتقا داد و امروز و آینده افراد بزرگی چون شهید سلیمانی به کشور خدمت کردند که پرورش یافته دوران دفاع مقدس هستند.

وی گفت: روزی حضرت آقا به حاج قاسم سلیمانی فرمودند شما باید شهید می‌شدید و نشدید تا اجرتان با انجام تکلیف بیشتر شود.رئیس دفتر نظامی فرماندهی کل قوا گفت: کشور ما روزی دستش در دوران دفاع مقدس در بخش سیاسی، نظامی و اقتصادی خالی بود و امروز دست‌مان پر شده و به زودی پیروزی ما به نهایت خود خواهد رسید.

عطارزاده: حوض خون حرکتی ازرنده برای ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس است

همچنین ایمان عطارزاده رئیس دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم اظهار کرد: خدا را سپاس می‌گویم که توفیق شد امروز مهمان مردمانی باشیم که شهر یک هزار شهید است.

وی با بیان اینکه امروز راه شهدا توسط نسل سوم و چهارم ادامه دارد، افزود: این مراسم تلاش می‌کند تا خط شهیدان، خط ایثار و فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ساری و جاری باشد.

رئیس دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفت: کتاب «حوض خون» روایت دلدادگی زنانی است که با فرزندان، همسران و پدران خویش در عرصه دفاع مقدس حماسه آفریدند و روایتگر نقش بی‌بدیل بانوان در دوران دفاع مقدس در شهر یک هزار شهید اندیمشک است.

عطار زاده تصریح کرد: این آغاز یک رویداد فرهنگی است که بیانگر نگاه رهبر معظم انقلاب به یک رویداد مهم در تاریخ شفاهی معاصر و تولید آثار برای شناسایی بیشتر ابعاد مهم نقش بانوان در دوران دفاع مقدس است.

رئیس دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای گفت: با حضور عاشقانه، بصیر و آگاهانه زنان سلحشور در همراهی با فرزندان، همسران و پدران در دوران دفاع مقدس و برای نمونه در رخت‌شویی، صحنه‌های درخشانی خلق شد و این کتاب «حوض خون» بخشی از خدمات بانوان اندیمشک در سال‌های دفاع مقدس را روایت می‌کند.

وی افزود: رویداد مبارکی که پاسداست ادبیات جهاد و مقاومت به واسطه کتاب حوض خون در شهر یک هزار شهید اندیمشک برگزار می‌شود، تبریک به مردم اندیمشک، تبریک به مردم خوزستان، تبریک به نویسنده و گردآورنده، راویان کتاب حوض خون با این حرکت خود در راستای ثبت روایت تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که تحصین رهبر انقلاب را به داشته است.

عطارزاده گفت: با انتشار تقریظ حضرت آقا این رویداد فرهنگی پایان نمی‌یابد و این ابتدای راه است و آغاز رویدادی فرهنگی برای شناسایی حضور بانوان و مردم پرافتخار اندیمشک در دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود.



مختارپور: اندیشه انقلاب در میان نسل جوان زنده است

علیرضا مختارپور عصر امروز یکشنبه در آئین دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاوت همراه با انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «حوض خون» اظهار کرد: در مهرماه سال جاری مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای برگزار کننده کنگره با شهدای زنجان بر فعالیت‌های فرهنگی، فعالیت‌های تبلیغی و تحلیل‌های جامعه شناختی و روانشناختی درباره خاطره نویسی‌ها و مراسم با شکوه تشیع پیکر مطهر شهدا تاکید کردند.

وی افزود: در ماه‌های اولیه که دستگاه‌های کشور فاقد هماهنگ و امکانات لازم در برابر دشمن بود، نقش مهم و اصلی در دفاع از میهن به عهده شهروندان در شهرهای استان خوزستان بود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی خوزستان در ماه‌های ابتدایی سال ۵۹ در دوران دفاع مقدس با توجه به کمبود پتو و ملافه برخی از شیرزنان شهرهای اهواز و اندیمشک به صورت خودجوش مراکزی را برای شستن لباس‌ها و پتوهای برگشتی از خط مقدم برپا کردند.

وی افزود: مقام معظم رهبری با اذن امام خمینی (ره) در همان زمان سفری را به خوزستان رفتند و در خاطرات خویش از سالنی که در اهواز برای شستن ملافه‌ها و پتوها بود و به این منظور برپا شده بود، دیدار و بازدید کردند.

مختارپور تصریح کرد: حماسه این مهربانوان غیور اندیمشکی و اهوازی همچون صدها حماسه دیگر مغفول مانده و امروز به برکت دفتر جبهه فرهنگی و به همت هشت تن از بانوان نسل جدید انقلاب تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس به تحریر درآمد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: صحنه‌های شگفت آمده در این کتاب اگر به واسطه شواهد و قرائن مستحکمی برای آن وجود نداشت شاید در باور این مجاهدت‌ها برای نسل‌های آینده باورپذیر نبود.

وی گفت: خواندن این کتاب هر انسان آزاده‌ای را خجالت زده می‌کند و بی‌اختیار به تعظیم در برابر این بانوان باز می‌دارد و نکته امیدوار کننده در ماجرای تحریر حوض خون جوانان انقلابی است که به تحریر این اثر پرداخته و این امر بیانگر زنده بودن اندیشیده انقلاب در میان نسل‌های جوان است.

مختارپور تصریح کرد: خانم سادات میرعالی نویسنده این کتاب در ابتدای ۲۵ سالگی در حالی که ماجرای سال ۵۹ می‌پردازد که جنگ در سال ۶۷ پایان یافته و او ۲ سال پس از جنگ تحمیلی چشم به جهان گشوده است، این نشانده جریان ناب و اصیل انقلاب در میان نسل سوم و چهارم است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: در فرازی از این کتاب آمده که از راوی نویسندگان می‌پرسند «آیا در آن زمان شده لباسی را آن‌قدر بشویی تا دستانتان خونی شود؟» پاسخ می‌دهد «راهی دارد تا برویم و لباس مدافعان حرم در سوریه را بشوییم».
 

سردار فدوی: مردم باید با نقش آفرینی بانوان در دفاع مقدس آشنا شوند

سردار علی فدوی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امام خامنه‌ای بر بسیاری از کتاب‌های دوران دفاع مقدس تقریظ نوشته‌اند اما این کتاب با توجه به آثار محدودی که به نقش بانوان در دفاع مقدس پرداخته اند و همانگونه که از متن مشخص است، اهمیت بالایی دارد.

وی افزود: امام راحل نیز سه بار بانوان را رهبران ما معرفی کرده است؛ یک بار زنان چهارمرد، یک‌بار زنان قم و یک بار دیگر زنان ایران را رهبران ما معرفی می‌کنند.

جانشین فرماندهی کل سپاه ادامه داد: امام راحل فقط یک‌بار مردان را رهبر ما معرفی‌کردند و آن هم شهید والامقام شهید فهمیده بودند و آیت الله خامنه ای نیز با این تقریظ یکی از نقش‌های بی‌نظیر بانوان را نشان می‌دهند تا مردم با نقش بانوان در آن سال‌ها بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: بانوان بزرگوار در شهرهای اهواز و اندیمشک، اقدامات بزرگی را انجام داده‌اند و باید نقش‌های بانوان در جاهای دیگر نیز که نقشی داشته‌اند، بیان و برای نسل‌های آینده ثبت شود.

سردار فدوی عنوان کرد: این مکان باید برای حضور راهیان نور مهیا شود تا نقش‌هایی را که بانوان در دوران دفاع مقدس انجام داده‌اند برای نسل‌های آینده ثبت شود.

رهبر انقلاب اسلامی مهرماه امسال در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای زنجان با اشاره به مطالعه کتاب «حوض خون» فرمودند: «من اخیراً یک کتابی خواندم به نام حوض خون -البتّه من در اهواز دیده بودم؛ خودم مشاهده کردم آنجایی را که لباس‌های خونی رزمندگان را و ملحفه‌های خونی بیمارستان‌ها و رزمندگان را می‌شستند؛ [اینها را] دیدم- که این کتاب تفصیل این چیزها را نوشته؛ انسان واقعاً حیرت می‌کند؛ انسان شرمنده می‌شود در مقابل این همه خدمتی که این بانوان انجام دادند در طول چند سال و چه زحماتی را متحمّل شدند؛ اینها چیزهایی است که قابل ذکر کردن است.»

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «حوض خون» منتشر شد

پیش از این دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در همایش‌های جداگانه‌ای از نویسندگان و راویان کتاب‌های «نورالدین پسر ایران»، «پایی که جا ماند»، «لشکر خوبان»، «من زنده‌ام»، «آن بیست‌وسه نفر»، «وقتی مهتاب گم شد، گلستان یازدهم، دختر شینا، آب هرگز نمی‌میرد»، «فرنگیس»، «در کمین گل سرخ»، «مربع‌های قرمز»، «عصرهای کریسکان» و «تنها گریه‌کن» تقدیر نموده و یادداشت‌ها و تقریظ‌های رهبر انقلاب اسلامی را بر این کتاب‌ها منتشر کرده بود.

مراسم رونمایی از این تقریظ با حضور گسترده مردم اندیمشک عصر دیروز یکشنبه برگزار شد.

download

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi